Sunday 9 October 2011

Kita mulia kerana....

Sahabat,

pernah antara kita terfikir yang kita ni seorang yang mulia?bukanlah mulia sehingga terasa diri seperti raja atau sultan, mahupun pegawai berpangkat tinggi. Namun cukup sekadar kita terasa kita seorang SENIOR yang dihormati junior atau seorang yang PANDAI yang sentiasa menjadi bahan rujukan atau seorang berAGAMA yang disegani atau seorang PEMIMPIN pelajar yang berjasa...cukup sekadar itu.

             Ada satu masa kita duduk-duduk lalu terfikir,"kalaulah aku tak jadi exco mesti hancur bebudak ni","kalaulah aku tak tegur maksiat tu mesti diorang tak berubah","kalaulah aku tak ambik jawatan JPP, mesti tak jalan kerja diorang" dan kalau-kalau yang lain lagi. Kadang-kadang ia terlintas sendiri tanpa kita mahu dan sedar, sedar tak sedar kita membenarkan yang kita MULIA.

            KID sekadar berkongsi rasa hati, membentangkan yang secarik isi..sekadar ingin memberitahu satu kata-kata, bahawa 'kita mulia kerana ALLAH maha bijaksana menyembunyikan AIB kita'..

Ingat ayat tu dan cuba bayangkan jika aib kita terbongkar, isi rahsia kita ditelanjangkan, maksiat kita didedahkan, jahatnya kita ditayang-tayangkan..maka, tiada langsung manusia yang dianggap mulia di dunia ini melainkan nabi-nabi dan para rasul. Siapalah kita ni, sekadar orang awam yang sering gembira bermaksiat bagaikan tiada Tuhan memerhati dari langit...

Sahabat,

            Dekatkanlah hati dengan Allah Yang Esa sehingga kita berasa manisnya cinta Ilahi dan JANGAN sampai kita bermaksiat tapi hati kita berasa senang dengannya,hati kita lunak menghayatinya..jangan2!!
Sekadar membentangkan luahan Imam Syafi'e," Ilmu itu cahaya, ia takkan masuk ke dalam hati yang gelap".

1 comment: