Thursday 12 July 2012

Cebisan pendapat: Alangkah Lucunya Negeri Ini

Baru-baru ni KID ada tonton movie Alangkah Lucunya Negeri Ini. Cerita Indonesia. Sejujurnya KID bukanlah kaki movie atau wayang, tapi ada satu artikel Ustaz Hasrizal berkenaan apa entah..ada menyebut tentang cerita ni. Jadi, atas dasar ingin tahu, KID pun godek-godek(baca: menyelongkar) U Tubee mencari cerita ni. Ada 8 part semuanya, hampeh..takkan nak download satu-satu dalam keadaan internet yang tahap siput sedut ni.. tapi dek kerana dasar ingin tahu yang amat kuat, KID menyabarkan diri juga untuk download, masa tu satu part sehari rasanya.

Itu dah sebulan berlalu..

Lepas download dan cantumkan part 1 sampai 8 tu, KID tak tengok pun akibat kesibukan yang melampau sangat..

Sampailah satu petang, memang KID tak tahu nak buat apa. Menerawanglah di sekitar internet guna brokben baru. Dan kemudian, BOSAN! KID belek-belek laptop, eh ada pula cerita ni..maka bermulalah adegan yang sangat menyentuh hati.

Alangkah Lucunya Negeri Ini!

Peringkat permulaan agak membosankan, sanga perlahan, sampai KID tergerak nak off. Tapi macam rugi pula, pasal tak nampak lagi sebab Ustaz Hasrizal cadangkan cerita ni. Jadi, KID menyabarkan diri ditambah lagi dengan Halim yang tiba-tiba join sekali tengok, semangat sikit tengok berdua.

Err.. sebenarnya KID tak nak cerita secara tepat. Kalau nak, tengoklah sendiri cerita tu. Baru feel~

***

KID tertarik dengan pengakhiran cerita tu, Glen iaitu salah seorang pencopet yang diajak berubah oleh Muluk tetapi menolak, dia dikejar oleh segerombolan manusia.
Dalam masa yang sama, Komet juga seorang pencopet, berubah menjadi seorang penjual minuman kecil-kecilan.
Dalam masa yang sama, ada sekumpulan guru sedang membawa anak-anak tadika mengibarkan bendera.

Guru itu kata,"ingat ya anak-anak, jika presiden lalu, kibarkan bendera begini!". 

"Yeay!", kanak-kanak tu jawab.

Ketiga-tiga situasi itu berlaku dalam tempat dan waktu yang sama.

Apa yang KID nampak tersiratnya, dia cuba menonjolkan bahawa disebalik kemiskinan ( Komet jual air di tengah-tengah lalu lintas) negara, keributan masyarakat(Glen dikejar orang ramai) mereka masih cuba menunjukkan bahawa negeri itu sangat AMAN dengan kehadiran kanak-kanak riang yang mengibarkan bendera untuk presiden mereka.
Alangkah menipunya mereka!




Kemudian, ada polis ingin menangkap Komet yang sedang berniaga.

Muluk iaitu seorang yang cuba mengubah hidup anak-anak pencopet ini, menghalang polis-polis itu.

"Hei! Mereka itu cuma berniaga! Lepaskan mereka!", Muluk menjerit.

Polis 1 menjawab,"ah tapi kan mereka itu menghalang lalu lintas.."

Muluk menjawab dengan nada meninggi,"iya, itu sebab mereka itu miskin! Sepatutnya kamu tangkap orang korupsi di atas sana! Mereka yang menjadikan kamu miskin!"

Polis 2 menjawab,"ah mereka kan tidak melanggar lalu lintas.."

Polis 1 menjawab,"ah konfius aku gini! Mudah-mudah, kita tangkap saja lelaki ini. Ayuh!"

Kemudian, Muluk dibawa ke atas lori polis bersama seorang pelacur yang baru ditangkap tadi!

Lihat! Muluk yang memperkatakan sesuatu yang benar, ditangkap dan didudukkan bersama pelacur!

Muluk bagi semangat kat Komet yang sedang menangis sambil mengejar lori polis


Kesimpulannya, cerita ini sangat berfaedah untuk dilihat agar minda-minda kita terbuka sedikit memndang dunia luar. Selain Taare Zameen Par, 3 Idiot dan Laskar Pelangi, cerita ini juga membawa mesej yang sangat KONTROVERSI tapi REALITI!

Akhir kata, budak-budak pencopet itu bolehlah diumpamakan sebagai mad'u yang perlu dilayan dengan penuh kasih sayang, dan Muluk sebagai murabbi mereka. Tapi janganlah ambil yang buruk iaitu guru yang mengajar agama tidak bertudung dan duit berniaga menggunakan duit curi. Ada manfaat yang lagi jauh boleh diambil. Sebarkan empati diri anda ke dalam setiap watak di dalam cerita ni, baru boleh menghayatinya! Err..KID memang sensitif dengan cerita-cerita begini..

Muka-muka teruja sedang belajar!


Komet dalam cerita tu comel, haha, cuba tengok betul-betul. Lagi-lagi masa dia sedih Muluk kena tangkap dan masa dia tengah berfikir untuk berubah.





2 comments: