Monday 10 October 2011

Semakin berpecah, runtuhlah kita.

"Seni bela diri ni menjadikan kita cerdik sebenarnya, pasal kite kene pikir dan bace ape yang musuh akan buat selepas ni dan tahu care nak atasinya".



Diam sebentar..

"Dulu, murid saye ade lebih 1000 orang...tapi sekarang tak sampai 40 orang pun..
dulu kite grading(naik tali pinggang), kite boleh buat kat semua dewan Sabak Bernam ni, tu Dewan 'roti' dan macam-macam lagilah...tapi sekarang bile dengar je name saye nak tempah dewan, kena block..."

"Kamu tau ni sume kerja sape? Orang MELAYU sendiri yang buat,,dulu saye guru silat, tapi orang MELAYU kate syiriklah, apelah..sekarang saye main Taekwondo, orang Melayu kate bukan budaye sendiri pulak"

"Sekolah cina semua ada seni bela diri, SJK Sin Min tu sampai ade 3 bela diri"

"Sekolah Melayu ade ape(baca: SMKA)?"

"Sedangkan yang suruh kite kuat ni ISLAM, cube beritahu saye sahabat Nabi yang mane taktau main pedang?Khalid tu pedang Allah,, Khaula', perempuan yang cari abangnya  di medan peperangan, telah mencantas kepala-kepala askar Rom sehingga dikagumi Khalid sendiri"


"Saye pernah pergi perhimpunan bela diri kebangsaan, 90% yang hadir orang Cina dan India, bakinya orang Melayu"

"Tapi takpelah, orang MElayu kita hebat-hebat, tak takut pun badan hancur kena langgar lori, meragut orang sampai kena belasah tak cuak pun,,yang jadi 'pengawal keselamatan' di kaki lima shopping complex pun orang Melayu"



................................................................................................

               Itulah antara luahan seorang guru yang ingin berjasa kepada umat Islam di Malaysia ni tapi dikekang oleh bangsanya sendiri yang seagama. Sehingga pernah dituduh ingin membuat provokosi dengan mengajar seni bela diri kepada anak-anak muda. Sejak tingkatan 2 aku belajar dengannya, tak pernah kudengar beliau ingin membuat rusuhan atau mengacau sentimen perkauman. Apa yang kudengar diluah adalah isu Palestin, Afghanistan, Iraq, sikap orang Melayu, sikap bangsa Cina yang wajar dicontohi dan kepentingan menjadi orang Islam yang kuat.

              Hasad dengki orang Melayu memang dah berakar kuat dalam diri sehingga membuah hasil yang menyusahkan orang yang ingin berjasa untuk memetik hasil di akhirat nanti. Bacalah serba sedikit sejarah kita, Tok Janggut, Haji Abdul Rahman Limbong, Melaka 1511 dan lain-lain. 

              Sekadar berkongsi rasa hati, wahai sahabat-sahabatku remaja Islam, mari kita membentuk budaya baru yang lebih bersih dan suci tanpa hasad dan jatuh-menjatuhkan. Sudah-sudahlah bertengkar menegakkan fahaman, jemaah, pemikiran, awek dan pendapat masing-masing. Carilah persamaan kita, perbezaan kita sedikit sebenarnya tapi itu yang dicari.

             Orang kafir, terutamanya di MAlaysia ni, semakin hari semakin maju, membina ekonomi dan ideologi. Sedangkan orang Islam, semakin hari semakin jatuh, tiada jati diri, tiada ideologi(pemikiran/fikrah) yang jelas, sehinggakan begitu mudah mengikut arus, ditunjuk ke kiri, ke kirilah...

macam lalang, ditiup kekiri, ikut saje..kekanan pun ikut..


              Ingat, mereka dalam soal menjatuhkan Islam, mereka akan bersatu..
              Bukan aku fanatik politik atau kaum, tapi sekadar melontarkan buah fikiran kepada remaja khususnya, sedarkanlah diri, pedulilah isu terkini, tak kira mahasiswa Sains atau Agama, semua sama sahaja, kerana akidah kita sama..
------------------------------------------------------------------------------------------------
Satu link yang agak menarik, tak tahu tahap kesahihannya tapi yang pasti tahap murtad memang meruncing..bukan melemahkan semangat da'ie sekalian tapi membuka mata remaja agar peduli dengan isu semasa.

4 comments:

  1. betolnye ap ko ckp ni, btw sian ckgu ko, ak x phm nape org skrg ni kuat dengki bebeno

    ReplyDelete
  2. bkn org skang j,sjak dulu lg, alam Melayu mmg cmni..kaya sket, dijatuhkan, maju sket, kene santau, pandai sket, kate berlagak bijak, bg nasihat, dkate 'brlagak alim' dan mcm2 label lg. Slagi tauhid tak dikota, akidah tak mantap..begitulah seterusnya,,

    ReplyDelete
  3. teruskan perjuangan..
    nice blog..
    kawan plkn..
    p/s:maaf,siapa sebenar KID?

    ReplyDelete
  4. Fahmin:haha,,ko lupe ak ye??yg asek tnye pasl Fazrur tu r.

    ReplyDelete