Monday 18 February 2013

Hujan dah ajar! Ambik!!

WARNING!!
Post ini hanya sesuai dibaca oleh orang yang TIADA rehat pada Sabtu dan Ahad, tiada masa gelak tawa depan movie, dan juga orang yang sudah membawa konferens ceria. Jika anda bukan dikalangan diatas, sila pergi ke blog lain atau berazamlah untuk menjadi seperti manusia yang PEDULI umat!

-------------------------------------------------------------------------------------

"Assalamualaikum warahmatullah.."

Usai solat Asar aku berwirid sebentar. Huh. Akhir-akhir ni aku selalu masbuk. Mala petaka apelah yang dah menimpa ni.

Aku bangun perlahan-lahan. Niat nak terus balik bilik. Tiba-tiba, mataku terpandang hujan renyai-renyai di luar. Hatiku terasa lembut. Entah mengapa, kakiku tergerak menuju ke arah lobi, pintu masuk utama kolej.

Aku melabuhkan punggungku di atas kerusi empuk yang disediakan. Mataku asyik merenung titisan air hujan yang menimpa dedaunan. Air hujan mengalir indah di jalan tar yang sedikit cerun. Aku lihat langit pula. Biru. Kelihatan air hujan di udara meliang liuk ditiup angin. Fikiranku kosong. Sangat kosong. Bagai tiada masalah yang berlaku di dunia. Lama aku berkeadaan begitu. Pandanganku beralih pula kepada beberapa pelajar yang lalu lalang, tergesa-gesa berlari dari hujan. Bukankah hujan itu di mana-mana? Nak lari ke mana?



Tiba-tiba, aku tergerak untuk bangkit. Aku capai cermin mataku lalu kusimpan ke dalam kocek seluar. Aku menghulurkan kakiku agar ditimpa titisan hujan. Aku terus menapak di atas tar hitam yang basah. Hatiku dilanda ketenangan yang maha hebat. Segar. Kalaulah tiada orang, mahu sahaja aku menjerit sekuat hati! Benarlah, hujan itu rahmat.

Ketika itu aku berfikir, oh rupanya hidup ini indah. Hidup ini enjoy! Ah, kenapa aku selalu mengeluh itu dan ini...susah. Aku berangan lagi. Aku terasa begitukah SYURGA? Ah, indahnya. Tenang gembira setiap masa, tanpa bosan. Hatiku terus melonjak-lonjak ingin menjejak kaki kedalam syurga. Namun, tiba-tiba...aku terfikirkan amalku. Cukupkah?

Hujan. Aku berpatah balik. Masih dibelai titisan hujan. Hajatku ingin berlama-lama dibelai kedinginan hujan. Peduli apa orang kata. Tiba-tiba aku rasa aku zalim. Aku mengenang jadualku yang penuh dengan aktiviti.
Wah, hebat kau!
Banyak busy lah ini orang!!
TIDAK. Aku rasa aku zalim. Aku hampir gagal membahagikan masaku dengan sempurna. Komitmen aku dengan sempurna. Aku selalu ikut telunjuk orang. Padahal aku lebih tahu apa yang baik buat diriku. Tiba-tiba terngiang-ngiang kata-kata Ustaz Alias Othman,
"kamu kenalah berani untuk berkata TIDAK!"

Ya. Perkara yang jarang aku buat. 
'Malam ni ada meeting. Diharap dapat hadir'. Maka, aku hadir tanpa berfikir panjang. Padahal, akademikku entah ke mana. Mutarabbi aku tak mendapat perhatian secukupnya. Keluargaku entah apa khabar berita. Ikhwahku apa perasaannya.
Aduhai..ya benar sukar nak menolak kerana itu tanggungjawab. Tapi, cubalah nilai dengan TELITI keutamaan diri. Kata Ustaz Alias Othman lagi,
"Jika sudah sampai siling, beritahulah..takut-takut kita mengabaikan hak-hak yang lain"

Seperti yang sudah termaktub dari awal. 
Post ini bukanlah untuk mereka yang rindukan RunningMan. 
Bukan untuk mereka yang melayan WondorGurl sampai ketagih. 
Bukan untuk mereka yang punya KELAPANGAN di hujung minggu. 
Bukan untuk mereka yang masih ada masa DOTA sampai ke Subuh.
Bukan juga untuk mereka yang suka beralasan,'ah, orang lain kan ada!" apabila dikatakan umat MEMERLUKAN kau!

Jika anda salah seorang di atas, uhuk2, sila beralih ke blog lain. Harap maklum.

2 comments: