Thursday 2 May 2013

60 tahun untuk selama-lamanya!!

"Ustaz aku kata, average manusia hidup kat dunia lebih kurang 60 tahun..". Sahabat itu menunduk.

"Oh..ok..then?". Aku masih tertanya-tanya maksud yang nak disampaikan.

"Hmm, ustaz aku kata lagi, apa lah salahnya untuk kita korbankan hidup yang 60 tahun tu demi hidup yang SELAMA-LAMANYA??". Dia memandang aku. Tepat.

Aku tersentak. Aku diam. Terkesima

***



Aku tak tahu mengapa..tapi kata-kata sahabat itu masih terngiang-ngiang dalam kepala otak aku ni hampir setiap hari. 

Setiap kali aku rasa putus asa...masalah adik-adik usrah, masalah akademik, masalah akhlak aku

Setiap kali aku buang masa...main DOTA, tidur..

Setiap hari pasti ADA!

Aduh..tajam sungguh kata-kata tu. Kalau ditulis dengan tinta emas pun pasti belum cukup menggambarkan NILAI kata-kata tu.

Selak-selak Al-Qur'an. Timbul ayat ni 


"Tidaklah Kami ciptakan langit dan bumi dengan segala yang ada diantara keduanya dengan main-main!(QS. Al-Anbiya :16)





Terkesan tapi beramal?



Setelah terkesan dengan kata-kata tu. Aku perasan...oh tak adalah perubahan besar sangat kat diri aku melainkan semangat aku naik. Tapi, bab AMAL?  Hampir sama macam dulu.



Mengapa?



Kenapa?



Eshh,, asal??



Kerana kemungkinan hidayah tu Allah dah TARIK BALIK. Eh hidayah boleh ditarik balik ke?



Hmm, cuba renung ayat ni..



"Wahai Tuhan kami! Janganlah Kau mencondongkan hati kami (ke arah kesesatan) setelah Kau beri petunjuk ke atas kami dan kurniakanlah rahmat dari sisi-Mu, sesungguhnya Kau Maha Pemberi" (Ali-'Imran: 8)



Jika hidayah tu tak boleh ditarik balik, mana mungkin wujud doa ni??

Maka, jagalah hidayah apabila ia menyentuh hati. Sangat pedih kalau ia pergi. Duduk dalam kegelapan sorang-sorang. Tanpa tangan Yang Maha Kuasa.

Sebab dalam banyak keadaan, Syaitan selalu menang ke atas kita. Kita GAGAL! 

Lalu, Allah sayang kepada kita, Dia pun tuang air HIDAYAH ke dalam hati kita. Segar bugar! Namun, kita biarkan kesegaran itu berlalu tanpa kita berusaha cari lagi air tu untuk kita tambah kesegarannya.. lalu, KESEGARAN AIR HIDAYAH itu berlalu pergi.. kembalilah kita bermalas-malasan didodoi syaitan. Aduh!






***





60 tahun UNTUK tahun yang selama-lamanya.

Adakah apabila kita melalui tahun yang selama-lamanya tu, kita akan berasa menyesal air mata darah kerana tak bersusah payah semasa 60 tahun dulu?

Atau..


Kita berasa riang gembira, senyum ketawa kerana kita dah puas beramal semasa hidup di dunia dahulu?

Aku teringat kata-kata Syed Qutb semasa dia ingin dihukum gantung dahulu.

Pegawai penjara berkata kepadanya, "wahai syed, ucapkanlah 2 kalimah syahadah sebelum kamu digantung"

Syed Qutb dengan senyumannya berkata," aku bukan sahaja telah mengucapkannya, bahkan telah mempertaruhkan seluruh hidupku dengan kalimah itu!"

Susah bukan? Pertaruhkan seluruh hidup untuk sebuah kehidupan yang tak nampak?

Itulah gunanya IMAN. Kita yakin dengan kehidupan yang 'tak nampak' tu.

Beramallah sekadar mampu. Mula perlahan-lahan. Sikit-sikit.

Kalau rasa boleh push jauh..push lah jauh-jauh! Syurga menunggu, bro!!

Selalu solat lewat, push urself to pray earlier!
Tak rajin solat jemaah, rajin-rajinkan!
Malas baca Qur'an, cuba satu ayat satu hari. Esok tambah lagi.
Rasa kurang ilmu? Cuba gadaikan 10 min daripada sehari untuk dengar kuliah, takpun baca buku agama. Minggu depan tambah lagi, 20 min sehari.

Naik sikit-sikit.. semoga dengan mujahadah tu dilihat oleh Allah dengan kegembiraan. Kalau kita mati sebelum sampai tahap Nabi Muhammad dan para sahabat, moga-moga Allah nilai usaha kita yang bersungguh-sungguh tu.

Jangan manja!

Buang malas!

"Jom adik, kita HIJRAH!!"




"Belumlah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka) dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya yang telah diberi Al-Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka, lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan diantara mereka menjadi Fasik." (QS. Al-Hadiid :16)




Jazakallah khairan kastira kepada Afifi yang menghadiahkan kata-kata, "hidup 60 tahun untuk kehidupan infiniti" tu kepada aku. Setiap hari terngiang-ngiang kata-kata tu. 

3 comments:

  1. terketuk biar berjalan, bukan terbenam. T-T

    ReplyDelete
  2. "terketuk biar berjalan, bukan terbenam". - hebat kata2 tu. jzkk..

    ReplyDelete