Sunday 31 March 2013

Sejenak MGW!



“Peh, aku dah lah baru sebulan strawberry dalam society..tiba-tiba, kena lantik jadi AJK. Tempah venue pun aku tak tahu..”. Aku bersuara sambil menggaru-garu kepala yang tidak gatal.

“Takpe2..anta boleh buat punya..hehe”.

‘Apa sehh dia ni?’

MGW. Atau nama panjangnya ialah Muslim Geographic Week merupakan sebuah program hasil kesepaduan buah fikiran antara pelbagai society UIA.
Fokusnya pada isu-isu ummah.

PALESTIN apa ceritanya?

SYRIA berdarah lagikah?

Sahabat ROHINGYA sudah sampai di penghujungnyakah?

Morsi..apa khabar MESIR sekarang?

Eh, atuk Erdogan, apa TURKEY buat sekarang?

Itulah sedikit sebanyak apa sebab MGW ini dilaksanakan.
***
Disebalik kelancaran program, hasil feedback kami daripada rakyat CFS IIUM (diorang kate program ni hebat..taktau2..la la la), sebenarnya kaki kami terlalu banyak tercucuk duri ketika berjalan menuju MGW ni. Ada yang sampai bernanah, nasib baik tak merebak. Orang tak tahu sebab kami pakai kasut, tutup dengan stoking lagi..heh.
Ahad habis exam.

“Weh, DOTA jom malam ni?haha”.

‘DOTA kau..aku ada event lah esok!’. Aku berkata dalam hati.
.
.
.
.
Err,, esok ISNIN MGW wehh. Apa yang kita nak buat nihh??

Sejujurnya, hari pertama kami menguruskan booth sangatlah tunggang terbalik. Hanya Aqsa Syarif (Palestin) yang pada mulanya datang. Kami pun blur-blur lah. Apa nak buat ya?
Mana lagi NGO lain-lain ni?

Tengah hari sikit Global Peace (Rohingya) memunculkan diri. Alhamdulillah. Dikhabarkan NGO yang mewakili Syria ada masalah sikit. Tapi, tak apalah.

Apa yang mengujakan ialah kesungguhan mereka melakukan flashmob. Eh. Menatang apakah flashmob tu? Google lah, kawan.

Setinggi-tinggi penghargaan drpd aku (kuli MGW), kpd Big Boss MGW atas kesudian turun menjayakan flashmob!!

Adik-adik pasukan T..sob2


Tenaga pasukan T!!

Namun, pada hari-hari awal, booth Mesir, Turkey, Rohingya dan Syria kami terlalu sunyi. Maka, aku pun terfikir untuk menggerakkan adik-adik T memeriahkan booth-booth tersebut. Malam tu aku jumpa mereka,

“Adik-adik, korang kan dah lama berkecimpung dalam T nih?? Nak tak  abang offer korang aplikasi yang korang tadah selama ni?”. Aku menyusun ayat.

“Boleh, bang. Apa dia?”. Teruja mereka menjawab.

“Abang nak offer korang pahala, nak tak kalau korang cerita tentang Rohingya? Ni isi tentang keadaan Rohingya yang abang dah simpul belitkan”.

“Ohh, boleh-boleh!!”. Mereka mengangguk dengan penuh teruja.

Hehe. Bagus-bagus.

Maka, esoknya bermulalah misi mereka menahan rakyat CFS IIUM yang melalui booth. “Bro…bro..boleh kami minta 2 minit untuk kami terangkan tentang Rohingya?”

“Ohh, boleh..ceritalah”. Pendengar tersenyum lebar sambil melihat keadaan booth kami.



Speaking corner


Namun, bukan semua indah.
“Err,, tak apalah bro. Kami nak cepat ni. Err..nak jumpa kawan”. Gelak-gelak lalu bubye!

Biasalah kena tolak.

Tapi, apa yang membanggakan aku. Adik-adik pasukan T aku ni, dulu punyalah BISU untuk bercakap, tapi sekarang…

“Eh, korang jaga booth ni satu jam je tau!”.

“Takpe bang, kami jaga 2 jam. No hal punye!”

Sob..sob..saya terharu anda tahu?
Aku melihat kamu semakin maju dan mahu menyebarkan fikrah Islam ini ke seantero dunia. Syabas.
***
Talk = cakap-cakap

Ini antara event yang aku suka dalam MGW. Terutama sekali talk daripada Dr Hafidzi. Sangat menyentuh hati.

Aku bukan nak komen pasal perjalanan talk. Aku terfikir, berapa ramai yang terkesan akan talk yang diadakan lalu bergerak untuk mengubah hidupnya menjadi lebih baik. Menyumbang untuk ISLAM. 

Atau, talk-talk yang diadakan sama seperti event2 lain, duduk, dengar, balik...

Err,, risau sehh! =.='

Budget program.

“Ana nak tanye, budget MGW nih brape ringgit sebenarnya?”.

“Hmm, adalah lebih kurang RM7000”. Aku berkira-kira.

“Woaahh, bagusnya korang. Buat program besar dengan budget yang kecik!”

“Err, yang penting ahdaf (matlamat) sebenarnya, kalau tak ada kena mengena dengan ahdaf, tak payahlah buat program”.

“Aah kan.. betul juga tu..”.

Ahdaf. Matlamat.
Ramai orang buat program besar-besar.
Promosi gempak-gempak.
Nama penceramah popular-popular.
Budget mahal-mahal.
Rupa-rupanya lari daripada ahdaf. Matlamat itu boleh dicapai dengan budget yang kecil, tapi entah mengapa, nak juga guna duit banyak-banyak. Membazir tahu?

Kalau kesedaran tentang isu-isu ummah matlamatnya. Maka, cubalah keluar daripada skop pemikiran…”yeah, kita kena buat ceramah”,
”forum kali ni panggil imam Muda lah”,
”video program kenalah gempak!”.
Cuba kita manfaatkan otak muda kita dengan mencipta approach baru kepada masyarakat agar isu ini tidak dipandang ISU LAPOK.

Dan, cuba keluar daripada pemikiran bahawa, isu-isu ISLAM ini hanya boleh dibawa atau didokong oleh orang-orang berkopiah tudung labuh bagai sahaja. Tengok rambut pacak sket, “err tak apalah bang..kami tak jadi nak explain”.

Maka, apa-apa sahaja cara yang murah dan berkesan boleh digunakan untuk mencapai matlamat, gunakanlah ia. Kerana kita tak nak membazirkan tenaga dan wang.
Berkorban biar seoptimum mungkin.

Perasaan
Sejujurnya, aku pada mulanya memanglah tak berasa gembira apabila dilantik menjadi pekerja untuk MGW ini. Maka, sepanjang perjalanan ke arah itu, aku cepat melenting apabila terpijak duri..kawan bilik aku yang seorang itulah menjadi mangsa, gaduh, baik, gaduh, baik. Rupa-rupanya aku terlebih pengharapan kat dia. Dia tak faham, aku paksa. Dia melawan, aku lagilah melawan. Maaflah, sahabat.
Lama-kelamaan, aku mula menerima hakikat untuk bekerja, lalu aku merelakan akal fikiran aku untuk disumbangkan kepada MGW. Sedikit sebanyak ia agak membantu walaupun tak banyak.

Aku dapat merasakan bekerja dengan orang-orang selain ikhwah dan juga bekerja dengan ikhwah. Aku berasa pelik, aku bekerja dengan mereka yang tidak ditarbiyah kadang-kadang lebih melegakan hati dan menyedapkan perasaan. Aku tak tahu mengapa.
Aku nak ucapkan juga setinggi-tinggi terima kasih kepada Qaff Qayyum yang banyak meringankan beban aku selama ni. Hehe.

Terima kasih juga kepada Firdaus yang tak merungut aku menjadi penolong dia. Aku memang tak berapa tahu birokrasi bagai nih..Pening!

Terima kasih juga kepada adik-adik pasukan T aku yang bagi komitmen dan semangat untuk aku terus menapak.

Terima kasih kepada Adam yang sudi meminjamkan telinganya saat aku futur.hehe.

Terima kasih Malaysia! Eh, terima kasih semua!

-saya budak baru belajar-


 
Jualan Buku2 Emas!!

Closing MGW..err, tak penuh pon.. =.='

Bunting NGO2

 
Komiti2 MGW!!

komiti yg rajin

Bee!!



No comments:

Post a Comment