Saturday 2 March 2013

Journey: Off alasan

"Raz, kau buat apa?"

"Lepas stress sikit..". Haraz khusyuk merenung skrin Asus dihadapannya. Tangannya lincah mengawal tetikus. Sesekali wajahnya berkerut-kerut.

"Kau dah siap assignment minggu lepas?". Kay mencapai Berita Hairan? disebelahnya.

Haraz menjawab tanpa menoleh,"aku stress sebab assignment itulah.."

Kay mengangkat kening. "Kau dah start?"

"Hmm, belum lagi. Aku tengok pun dah tertekan, jadi aku ambil masa". Haraz mengangkat bahu.

Kay menjulingkan matanya ke atas. 'Bunyi macam dah buat'.

"Takde moodlah bro!"


***
Kay khusyuk menulis sesuatu. Tiba-tiba bahunya dikepuk. "Weh!"

Kay menoleh kebelakang. "Apa?"

"Rajin nampak?"

"Habis tu bila nak buat kerja ni?". Kay kembali mencoret-coret sesuatu.

"Aku tak bolehlah buat awal-awal ni..". Haraz mencapai remote TV.

"Minggu depan ada daurah kot..". Kay mengingatkan.

"Ala, sempat lagi..". Haraz merebahkan badannya ke atas sofa. 

***
2 minggu kemudian.

Handset Haraz bergetar-getar. Dia menjeling sebentar. '3 missed call from Abang Halim'. Dahinya ditepuk kuat. "Aiseh!" 

"Weh, cepatlah siap!". Kay mengarah sambil tangannya sibuk mencapai baju-baju. Disumbat lipatan-lipatan baju itu ke dalam beg galasnya.

Haraz menggaru-garu kepala. Tangannya gelisah mengetuk-ngetuk meja.

"Eh, kau buat apa lagi? Cepatlah!"

Haraz menelan air liur. "Err, aku tak pergilah rasanya..skip minggu ni"

Hampir bercantum dua kening Kay. Dua matanya merenung ke arah meja Haraz. Berterabur pen-pen dan kertas. 'Dah agak dah'



"Boleh beritahu Abang Halim? Cakap aku ada assignment segera. Nak hantar minggu ni kot". Haraz merayu.

Kay diam. Tangannya meletakkan beg galasnya dibahu. 

"Kay..please?"

Kay mengangkat bahu sambil mencondongkan kepalanya sedikit ke kiri. "Okay"

"Yes! Kaulah sahabat sejati aku! Nanti aku belanja Baskin Robin". Dia kembali menghadap assignment nya.

"Raz, tapi nanti kat akhirat kau jawablah sendiri dengan Allah ya..'assignment aku tak siap lagi ya Allah, sebab tu aku tak dapat pergi daurah'. Ok. Bye!"

Pintu tertutup perlahan. Tangan Haraz berhenti menulis. Air liurnya ditelan perlahan.


..............................................................................................

Kan? Sila sediakan list satu setengah muka surat ALASAN untuk daurah/konferens riang 2 minggu hadapan. kbai!




No comments:

Post a Comment