Friday 3 August 2018

Keterbukaan

Rupa-rupanya berbual dengan orang yang banyak persamaan dengan diri kita ni memberi satu kepuasan yang amat sangat. Aku hanya sedar benda ni akhir-akhir ni. Yelah, mungkin selama ni tak pernah rasa, jadi rasa bersyukur tu tak timbul. Tapi sesuatu benda tu apabila hilang, lama hilang, dan ia muncul kembali, kita akan terdiam, dan berkata, "ini nikmat yang lama hilang".

Bagi aku, manusia dalam hidup aku, sekeliling aku, datang dan pergi itu, setiap satunya ada nilai. Tapi aku rasa aku tak pernah berkongsi semuanya dengan hanya satu orang, sebab bagi aku setiap manusia berlainan jiwanya. Kita cerita macam mana pun, dia tak akan faham sebab memang dari kecil cara asuhan berbeza, sekolah bandar/luar bandar, baca buku yang lain dan macam-macam faktor lagilah yang membuatkan tak ada orang yang benar-benar sama dengan diri kita, baik dari segi cara berfikir, emosi ataupun kebijaksanaan. Jadi, dalam hidup aku, dalam banyak hal aku tahu kalau aku ada isu atau masalah yang sebegini, kepada siapa aku harus bercerita atau meminta nasihat. Tapi, itu dululah, sekarang susah juga nak cari orang untuk berkongsi cerita, mungkin semakin kurang kawan, atau masalah makin kompleks/serabut, atau kedewasaan menuntut kerahsiaan? Aku tak tahu.

Dan aku rasa, berbual dengan kawan sekolah, sekolah menengah terutamanya, sangat memberi makna dalam memandang masa depan dan mengingatkan memori semalam. Aku tak tahu mengapa, mungkin sebab zaman tu memang benar-benar zaman peralihan mengenal dunia, atau zaman yang ideal membentuk cara berfikir, atau memang banyak sangat memori. Entahlah. 

Apa-apa pun, puas juga rasanya dapat menulis macam dulu-dulu. Bebas tulis pendapat sendiri, tak perlu ilmiah yang memberatkan akal. Letak jari di atas papan kekunci, biarkan ia mengalir. Such a long lost feeling!


No comments:

Post a Comment