Sunday 3 July 2011

Apa aku peduli?

Aku malaslah ambil tau hal ni, buat pening aku je, ni kan kerja depa, kita dok susah-susah watpa?
Ni hal pemimpin, kita tunggu dan lihat je la..
Ingat aku peduli negara ni nak jadi ape? Kalau ade rusuhan, aku lari la naik tongkang gi Indon..


Budaya tak peduli makin lama makin merebak-rebak dalam kalangan masyarakat Malaysia sekarang ni,khususnya golongan muda. Dalam kata lain ialah TAK PEDULISME! Kid kadang-kadang marah dan geram bila jumpa orang macam ni,segala-galanya dia tak nak ambil tahu melainkan kalau dia ada kepentingan dalam perkara tu. Padahal sedar tak sedar, banyak perkara yang dia tak nak ambil tahu tu memang berkaitan dengan diri dia.

Jadi,kenapalah budaya tak pedulisme ni menular bagai wabak HIV? Jawapannya sangat mudah iaitu, ke'malas'an orang Islam Melayu khususnya untuk berfikir. Dia dengan mudahnya hanya mendengar pendapat orang dan mengambilnya bulat-bulat macam cekodok pisang tu,ambil dan terus makan. Itu pun untunglah juga kalau dia mahu mendengar pendapat orang. Kalau dengar pun tak nak? Bolehlah diibaratkan bagai kucing di tengah jalan,di'hon' kereta taknak ketepi,lalu mati tak bernisan, orang pun pandang sepi.
Baik aku buat nisan sendiri..

Contoh-contoh yang amat mudah untuk difahami,
            
                      Saat orang mengingatkan isu politik negara, mulalah kata,"nasib baik aku tak minat","sudah-               sudahlah tu,tak ke mana pemikiran hang". Padahal kalau negara tak aman,ingat dia boleh goyang kaki menatap Jozan di TV??
                      Saat diingatkan isu Palestin, dia mempercepatkan tangan seperti Bruce Lee untuk mengalih muka surat khabar ke berita sukan. Ingat, setiap orang Islam BERHUTANG dengan saudara-saudara di Palestin!
                      Saat orang meminta derma, dia mulalah seperti kucing tercekik tulang ikan siakap,tertoleh-toleh ke kiri kanan, cari pintu keluar.

Itulah antara contoh-contoh tak pedulisme zaman sekarang, bila ditanya isu itu dan ini, semua menggeleng dan mengangkat bahu sedangkan barang siapa yang tidak mengambil tahu urusan kaum muslimin, maka bukanlah dari kalangan mereka. Si pengangkat bahu tu bukanlah kanak-kanak tadika tapi mahasiswa juga, mungkin terlalu sibuk maka hal ini dilupakan. Secara tak sedar, diri sedang diancam arus gelombang semasa yang tak pernah diambil tahu...

Pesan si pengembara: Mulalah sedar wahai sahabat, betapa pentingnya isu-isu semasa terutamanya politik sekarang ini, kita sepatutnya mula sedar di mana kedudukan orang kita di Malaysia ini, bukan kerja kita bersenang lenang sahaja!
                      

No comments:

Post a Comment