Tuesday 5 July 2011

Bila mendapat nikmat



Hari demi hari aku menanti,minggu berganti minggu,bulan berganti bulan...penantian yang lelah dan penat. Keadaan sekeliling bertambah menyempitkan jiwa aku, hati mronta-ronta inginkan sesuatu. Sesuatu yang dapat mengisi kekosongan di lubuk hati, yang dapt memberi kebahagiaan yang meresap jauh ke dalam jiwa.

           Tak seronok ke hidup aku sekarang? Setiap hari hidup aku dihiasi dengan gelak ketawa dengan kawan-kawan, mesti ada lawak jenaka yang timbul. Bersenda gurau tak terkira, sama ada dalam kelas, di tengah jalan mahupun semasa makan. Bila gelak bagai dunia ini aku yang punya, tak hirau orang sekeliling pun. Tapi, timbul 1 persoalan, bahagiakah aku? jawapannya,,TIDAK!! Tidak sama sekali... Seronok dan bahagia ialah dua perkara yang berbeza, sangat BERBEZA!!

Camni r aku rase bahagia!!haha


           Sesak dada melihat manusia lalai akan Tuhannya, panggilan azan tak dihirau tapi bola sebiji jadi perhatian, bersorak bagai diri tak akan disoal nanti, ada juga yang tidur jadi keutamaan, ada juga yang hilang sudah malu dalam diri apabila wajah si kekasih di hadapan, berdua-duaan tanpa sekelumit perasaan bersalah. Sakit juga mata apabila melihat suasana Subuh yang hening, bukan tenang, tapi sunyi daripada derapan kaki manusia menuju panggilan Tuhan, hanya dengkuran jadi perhiasan, mimpi jadi mainan.

            Susah dan perit rupanya jalan menuju ketenangan itu..sebulan sudah berlalu tanpa apa-apa didikan membuatkan jiwa kosong ini terseksa. Sehinggalah sampai satu SMS,"Assalam. Pergh, anta dpt naqib terbaeeekk!! Huu". Alhamdulillah! Terasa jiwa di awangan, bahagia yang sangat mendalam, inilah kebahagiaan yang dicari selama ini...solat Maghrib ku diiringi dengan tangisan kebahagiaan, sujud syukurku dipenuhi hamdalah memuji Allah. Inilah dia erti kebahagiaan, bersama sahabat-sahabat di dalam tarbiyah! Bukan sekejap KID tunggu dipanggil untuk usrah, sebulan lebih jiwa merana, baru kini terubat.

4 comments:

  1. sayu nye aty ak bce entry ko nie..ujian hidup ble da ke fasa baru..ap2pun..truskan menegakkan addinNya..Allah sentiasa bersamamu

    ReplyDelete
  2. Allah membantu...Allah membantu...

    ReplyDelete
  3. sue:insyaAllah,,doakn r ye
    Aiman:hehe,,

    ReplyDelete
  4. jalan tarbiyah dah terbuka~~~jgn bg dy terlepas pergi..

    ReplyDelete