Friday 26 August 2011

Bahasa itu SENI

"Ntah ape-ape la buku ko ni fati"

"ha?Asal ngan buku aku?"

"Tajuk bukunye mengarut je ak tengok"

"Mengarut??Yang mane satu?"

"Ala, yang tu ha.'Secangkir teh pengubat letih' la,,'Rindu bau pohon tin' la"

"Ler bro, kalau sesetengah orang, bile letih, die akan minum teh, manggambarkan simbolik bagi penyelesaian masalah-masalah la..minum teh gune ape?"

"mesti la cawan"

"Ha! Cangkir tu cawan la, cawan yang ade tangkai dan kecik sikit dari cawan biase"

"oh, macam tu."

"Rindu pohon tin tu pulak, pokok tin selalu tumbuh kat mane?"

"hmm,,kat negare2 arab la"

"ha! tu dia. Maksudnya, penulis nak bagitau, die rindu dekat salah satu negara arab tu, yang mungkin ade nostalgia kat sane.."

...........................................................................................................................................................
               Bahasa itu kebanggaan bagi setiap bangsa, bahasa tu yang menggambarkan budi bicara, bahasa juga menjadi pambakar semangat, bahasa juga pelembut hati, bahasa berkias menjadi tempat berfikir, bahasa ancaman menjadi garisan sempadan.



               Begitulah indahnya bahasa, ianya adalah seni! Rugi bagi yang tak memahami bahasa ni kerana ia menghaluskan jiwa, mengkritiskan minda. Sejarah Melayu banyak membuktikan bahwa bangsa ni mempunyai bahasa-bahasa yang mendidik, orang kita pernah dihujani kiasan, dihiasi peringatan, diselubungi resam dan ditajamkan minda. Inilah salah satu kebanggaan kita apabila bahasa kita pernah dijadikan bahasa pengantar (lingua franca) suatu mase dulu.



              Bukan bermaksud kita kene berpantun atau bersajak bila brjumpe, ini memang hakikat bahawa bahasa itu berubah mengikut zaman, tapi ingat generasi yang baik akan melahirkan BAHASA yang baik. Kita memang tak akan tergelak dengan lawak orang-orang dulu kerana zaman kita dah berubah, tapi itu tak bermakna kita melupakan bahasa kita. 

             Apabila kita mendalami bahasa, kita akan mampu meluahkan isi hati menerusi untaian-untaian puisi, itu lebih melegakan berbanding kita menulis tanpa ade kiasan atau lapisan-lapisan bahasa. Kita juga boleh memahami blog-blog atau artikel-artikel atau nasihat daripada para guru atau ulama atau pemerintah kerana kita dapat menyelami sedalam-dalamnya erti tersirat yang tersembunyi dibalik kata-kata mereka.

             Keadaan sekarang memang terlampau banyak bahasa yang di'import' ke dalam Bahasa Melayu. Nak contoh? Banyak! Situasi=situation,sedangkan kita ade perkataan "keadaan", toleransi=tolerant, kite ade "tolak ansur", revolusi=revolution, integriti=integration dan lain-lain lagi. 

            Satu mase dulu, tulisan kite adalah tulisan jawi tapi dek kerana kekacauan minda orang-orang yang bertanggungjawab telah menghapuskan tulisan ni lalu digantikan dengan tulisan rumi. Sedangkan tulisan jawi itu lebih mendekatkan diri kita dengan Al-Quran, lebih mudah kita mengenal 'alif, ba, ta,..'. Malaysia ini agak beruntung kerana ade usaha-usaha untuk mengembalikan tulisan jawi kita, tapi Turki kurang bernasib baik, dek kerana sekular yang kuat di sana, maka cucu pun sudah tak dapat membaca tulisan datuknya, inilah bakal memutuskan hubungan antara generasi! Begitulah yang dinyatakan oleh Ustaz Hasrizal dalam bukunya 'Secangkir Teh Pengubat Letih'.



            Maka, KID nak mengajak kita mendalami bahasa kita, kaji sedikit sebanyak asal usul kita, Melayu 1 rumpun yang luas tapi kita dipecahkan penjajah laknat dan mem'buli' sahabat kita di Selatan Thailand. Bukan tujuan KID menulis untuk membanggakan Melayu lebih daripada Islam, tetapi ini hakikat apabila kita dapat tahu kegemilangan Melayu, ada ISLAM di dalamnya! Benar Umar berkata ketika dia membuka Baitul Maqdis,"Kita adalah bangsa yang dimuliakan dengan ISLAM, maka celakalah bagi yang mencari kemuliaan selain daripada ISLAM". Nah, hari ini kata-kata itu terbukti kebenarannya, tidakkah kamu berasa bahwa bangsa kita diambang kecelakaan? Jika terus begini, Allah akan beri kepimpinan Islam yang kita pegang kepada bangsa yang lebih layak untuk memakmurkan Islam.

           


2 comments:

  1. wohhh, ak stuju psl bhse2 tu,, ap yg ko ckp last2 tu,, mmg realiti hari ni kn,, sedih pulakk,

    ReplyDelete
  2. aah,btul3.cube kt cfs ade malay placement test.haha

    ReplyDelete