Monday 12 December 2011

Katak Yang Pekak

Ok! Post baru.

Tersebutlah satu kisah yang memang kebanyakan dari kita dah pernah dengar tapi KID peduli ape kan? Nak cerita jugak.

Dalam sebuah kampung katak, ada sekumpulan katak yang sedang bermain bola sepak di bawah akar kayu. Mereka bermain dengan gembiranya, melompat..berlari sini sana,,Scott's Emalsen membantu saya! Menendang dan menanduk saling berselisihan. Tercungap-cungap nafas masing mengejar bola, kembang kempis hidung tu.wah2!
Tiba-tiba, bola tu keluar garisan, tapi Katake terus mengejar bola tu. Katak lain pun menjerit-jerit memanggilnya,"hoi! taktau main ke?dah 'out' tu!","eiihh,,mangkuk r dak ni","ha..bawak la bola tu jauh-jauh lagi! Lagi..lagi!". Masing-masing kelihatan tak puas hati. Merah padam muka menahan nafas di dada.

Hoi2! Bola tu!


Salah seekor katak di situ, Batako cuba mengejar Katake  untuk merampas bola. Aksi-aksi menggelecek dilakukan dengan penuh gaya, ala-ala Rooney. Sesekali bola terlepas di kaki, namun mereka terus merebut. Rakan-rakan yang tadi mengomel-mengomel tak puas hati, kini terdiam kagum melihat aksi mereka berdua. Mulut terlopong..

Tiba-tiba tanpa mereka sedari, tempat mereka bermain itu dekat dengan perigi tua. Katake yang membelakangi perigi itu cuba membuat aksi lipat untuk menyepak bola tu, tapi malang berbau hangit, kakinya terpijak chewing gum di tebing prigi itu, membuatkannya tak dapat melompat lalu terjatuh ke dalam perigi itu sampbil tangannya memegang jersi 27 Batako. impaknya, kedua-dua mereka jatuh bertaburan bergelimpangan..eh ape ntah istilahnya..ke dalam perigi.

Ahhh!!

Mereka cuba mendapatkan pertolongan daripada kawan-kawan mereka. Kawan-kawan mereka yang tadi terlopong, mengambil masa 20minit untuk sedar dari igauan pesona skil Katake dan Batako. Mereka lantas bergegas ke tebing perigi.

Kelihatan Katake dan Batako di dalam perigi cuba untuk melompat keluar. Cubaan demi cubaan dilakukan tanpa mengenal erti penat dan payah. Adakalanya Katake memanjat badan Batako untuk keluar dan begitulah sebaliknya. Matahari yang memancar digantikan dengan bulan yang menyinar. Siang berganti malam. Masing-masing sudah keletihan.

Huh..huh..penat!


Rakan-rakan yang setia menunggu tadi masih berada di situ. Pada mulanya mereka memberi semangat, tapi setelah melihat bulan dah gosok gigi bangun daripada tidur. Mereka mula memperlekehkan Katake dan Batako.
"Ah, memang mak aku kate dulu perigi ni makan orang. Kalau tak caye, tengok tu banyak tulang-tulang katak dalam ni!". Katake dan Batako mula memandang sekeliling. Mereka tidak menafikan wujudnya tulang katak di situ.
''Kalau ikut perkiraan aku, probability korang ni boleh keluar cuma..ermm,,dalam 1/100 la. Angka ni boleh diumpamakan seperti manusia dah tak nak guna FB, diorg mula kembali ke frenster lak",kata salah sorang pakar matematik di situ.
"Ah,kalau boleh keluar kira ajaib la korang ni!","Ceh,kaki pun kaki katak, mimpi nak keluar!","mati je lah korang dalam ni..".

Batako yang khusyuk mendengar celoteh rakan-rakan mereka mula terduduk putus asa.
Namun, Katake yang khusyuk melihat rakan-rakan mereka mengomel panjang, mula melompat dan terus melompat. Pada masa yang sama, rakan-rakan mereka makin galak menjatuhkan semangat mereka, sampai angkat-angkat tangan, merah padam muka mereka menjatuhkan semangat katak berdua tu.

Batako pun menangis sambil mengorek lubang kuburnya sendiri. Sambil mengorek dia menyanyi lagu 'malang Pak Kaduk'. kemudian, menanam dirinya sendiri!
Katake pula kelihatan makin bersemangat! Kembang kempis hidungnya bernafas.hush hush! Dalam cubaan yang entah berapa kali, dia bagai mendapat lonjakan semangat dari dalam dirinya. Dia mengatur langkah dengan cermat dan....kakinya terus melonjak tinggi ke udara, yah!! Itu dia! Dia berjaya melepasi ketinggian tebing perigi sambil membuat pusingan di udara sebanyak 2 kali. Yeahh! Osem! Dia berjaya mendarat dengan jayanya.

Rakan-rakannya tercengang..terkelip-kelip mata mereka tidak percaya akan fenomena El Nino yang berlaku di hadapan mereka! Lantas mereka mengurumuni Katake dan bertubi tumbukan soalan ditujukan kepada
Katake. Katake menjawab satu persatu.
"Aku memang berterima kasih sangatlah kat korang pasal bagi semangat kat aku tadi. Aku memag dah yakin takkan dapat lepas tebing tinggi tu. Apa lah sangat daya seekor katak seperti aku ni, mukanya sedih seperti mintak belanja cendol. Ak jadi bersemangat bila tengok korang bersorak-sorak bagi semangat kat aku, macam nak pilihanraya ak tengok sampai angkat-angkat tangan!"

Rakan-rakan di situ terpinga-pinga.."eh,kami tengah jatuhkan semangat korang tadi sebenarnya.."

Tapi, Katake bagai tak peduli kata-kata kawan dia. Dia terus bercerita,"tapi memang osem la mase ak bawak bola tadi, cam syafi Sali pun ade,hehe. Arwah Batako ada cakap apa ntah mase tengah gelecek-gelecek bola tu. Aku PEKAK, jadi tak dengar ape die cakap". Rakan-rakan yang lain terkesima..ceh!

.................................................................

Jadi, muhasabah balik diri kita..baru fail study sket, dan baring atas katil! Ceh! Mengarutlah.
Baru tak dapat tarik orang jadi baik, tak dapat dakwah,, dah putus asa..

weh..sedar sikit, main chess kalau tinggal Bishop ngan King pun boleh check mate lagi. 
Kehidupan tu sentiasa ada peluang. Come on! Jangan jadi Fire fighter! Oh, cerita Fire Fighter akan menyusul kemudian.
Fikir-fikirkan dan selamat beribadah!



No comments:

Post a Comment